logo - Mega Media

Blog

Zapożyczenia językowe w reklamie

19.06.2018

Dziś napiszemy kilka słów na naszym blogu o specyfice języka w reklamie. Marketing jak każda inna dziedzina życia społecznego charakteryzuje się pewnymi zjawiskami również w sferze komunikacji i języka. Ze względu na to, że reklama ma trafiać do jak największego grona odbiorców, musi posługiwać się z jednej strony prostym językiem, ale z drugiej musi on być na tyle oryginalny, aby zwracać na siebie uwagę. Mimo, że jak to się mówi polska mowa jest piękna, globalny zasięg reklamy sprawia, że coraz częściej posługujemy się zwrotami zapożyczonymi, na ogół z angielskiego. Choć w witrynach sklepowych można jeszcze trafić na wyprzedaże, równie często pojawia się słowo: „Sale”. Duże firmy nie organizują już imprez integracyjnych, tylko „Eventy”. Nie będziemy Was zanudzać historią językoznawstwa, ale z pewnością specjaliści, którzy się tym zajmują wyodrębniliby sporo takich kategorii językowych. Niektóre na tyle zadomowiły się w naszym języku, że weszły do niego już na stałe. Takie choćby częste w naszej branży billboardy, roll-up’y, czy też banery – ich nazwy choć zapożyczone z angielskiego, nie mają praktycznie polskich odpowiedników. Zauważyliśmy też inne trendy, powstawania wyrazów z użyciem angielskich końcówek, których w ogóle nie ma w słowniku, a funkcjonuje zwłaszcza wśród młodzieży. W ten sposób tworzy się właśnie język reklamy. Weźmy chociażby takie czasowniki jak „smażing”, „plażing”, każdy wie, z jakich reklam przeniesione. Moda na angielski powoduje, że młodzi ludzie trochę dla szpanu, żeby być „cool” stosują takie zwroty w portalach społecznościowych i nie tylko. Język reklamy tworzy się nie tylko z zapożyczeń, ale również poprzez skojarzenia do znanych sloganów, np. Paszport Polsatu (jako wyjątkowe uprawnienia do czegoś”, Biedronkowe ceny (tanie), czy też słynne: „a świstak siedzi i zawija…”, które stosujemy, gdy ktoś przynudza. Krótko mówiąc, reklama to ogromne pole do popisu dla językoznawców. Mamy tu prawdziwy „Meksyk”, od zapożyczeń, kalek językowych, poprzez slogany, skróty myślowe i inne narzędzia służące oczywiście odpowiedniej perswazji. Zastanówcie się sami, ile razy nawet nieświadomie użyliście jakiegoś reklamowego sloganu. Jak widać to działa!

Powrót

W związku z tym, że odwiedzasz stronę internetową www.mega-media.com.pl przetwarzamy pewne informacje o Tobie, takie jak informacje o urządzeniu, z którego korzystasz lub o Twoim adresie IP.  Nie znamy innych Twoich danych osobowych, takich jak imię, nazwisko czy adres poczty elektronicznej, chyba że zechcesz nam je zostawić w znajdującym się w zakładce kontakt formularzu kontaktowym.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Mega-Media Marzena Paluchowska ul. Sienkiewicza 3, 86-100 Świecie nr NIP: 559-184-43-46 Możesz się z nami skontaktować wysyłając wiadomość elektroniczną na adres biuro@mega-media.com.pl

Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu zapewnienia Ci możliwości prawidłowego wyświetlania znajdujących się na stronie treści, zapewnienia bezpieczeństwa i możliwości likwidacji ewentualnych usterek technicznych a także kontroli ruchu na stronie. Na stronie znajdują się również odnośniki do mediów społecznościowych -  dzięki temu możesz zobaczyć, jacy Twoi znajomi obserwują nas na Facebooku.

Podstawą prawną do przetwarzania tych danych jest uzasadniony interes administratora danych w postaci, zgodnie z treścią przepisu art. 6 ust. 1 lit f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO).

Twoje dane mogą zostać przekazane podmiotom trzecim, takim jak wymienione powyżej portale społecznościowe, podmiot, który zajmuje się utrzymaniem i techniczną obsługą tej strony oraz podmiot kontrolujący liczbę odwiedzających  stronę. Niektóre z tych podmiotów mają siedzibę w USA i są uczestnikami programu Tarcza Prywatności, co oznacza, że spełniają unijne wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych.

Twoje dane będą przechowywane przez okres istnienia uzasadnionego interesu do ich przetwarzania, nie dłużej niż 60 miesięcy.

Masz prawo do żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

W przypadku gdy uznasz, że Twoje dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podmioty, które otrzymują Twoje dane osobowe w związku z wejściem na stronę, mogą wykorzystać je do wyświetlania Ci podobnych treści, dopasowanych do tego, czego szukałeś (profilowanie). Bazują one na dotychczasowych stronach internetowych, które odwiedzasz.

Możesz samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i zakresu ich stosowania. Zmiany ustawień mogą być dokonane za pomocą ustawień przeglądarki internetowej lub Twojego urządzenia mobilnego. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików Cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej w ramach Urządzenia bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu na Urządzeniu mobilnym. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików Cookies dostępne są w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

zamknij