logo - Mega Media

Blog

Grafik radzi grafikowi, jak unikać błędów w projektach!

29.06.2018

Dziś kilka słów o najczęściej pojawiających się błędach wśród grafików. Jak w każdym zawodzie, tak i tu bywają lepsi i gorsi fachowcy. Część pomyłek bierze się z niedopatrzenia, inne z pośpiechu, rutyny, ale również braku elementarnej wiedzy. Niektóre są natomiast dowodem lenistwa, braku wyobraźni, a wręcz bezczelności. Za taki trzeba uznać zjawisko plagiatu, ale również wykorzystywania zdjęć ze znakiem wodnym. Oznacza to nic innego jak brak wykupionej licencji, a więc po prostu zwykłą cyfrową kradzież. Wydaje się Wam nieprawdopodobne? Nic bardziej mylnego! Dwukrotnie ostatnio trafiłyśmy w znanych polskich marketach na kartony dostarczane specjalnie dla tych dyskontów ze zdjęciami produktów, gdzie grafikowi „zapomniało się” wykupić fotki z oficjalnej bazy. Można? A no pewnie! Innym, często pojawiającym się błędem, ale już czysto technicznym jest przesyłanie plików w złym formacie oraz brak tzw. spadów. Umożliwiają one w drukarni prawidłowe docięcie materiału z marginesem błędu przy drobnych przesunięciach. Zwykle na spad wystawiamy tło, zdjęcie nigdy tekst. Brak zachowania tego elementu naraża nas na ryzyko złego wydruku. Podobnie ma się sprawa z brakiem marginesu dla tekstu – umieszczanie tekstu w odległości 2 mm od krawędzi przycinanego projektu to ryzyko ucięcia tekstu, a w konsekwencji wiadomo - nie wydrukowania początkowych lub końcowych liter, co dyskwalifikuje dany produkt. Nagminnym błędem jest również przesyłanie plików do drukarni w złej rozdzielczości. Należy pamiętać, że minimalna wartość rozdzielczości, która nie powoduje widocznych problemów to 240 dpi, przy czym zaleca się jednak stosowanie 300 dpi. Sęk w tym, że drukarnia nie ma obowiązku tego weryfikować, a więc zła jakość druku spada potem na barki „biednego” grafika. Drukarze łapią się też za głowy, gdy otrzymują pliki w kolorystyce w RGB, nie skonwertowanej do CMYK, a i tak się zdarza. Dla laików te sformułowania stanowią pewnie czarną magię, ale graficy doskonale wiedzą o co chodzi. Brak konwersji do CMYK jest na ogół winą roztargnienia, rzadziej niewiedzy. Zdarza się również, że drukarnie otrzymują pliki, gdzie grafik pozostawił zarys wykrojnika, czy też zaznaczone linie cięcia, bigowania. Przekazując plik do druku należy zastanowić się czy na pewno w takiej wersji ma zostać wydrukowany, w jakiej został dostarczony. Dlatego tak ważne jest, aby w pliku znajdowały się tylko te elementy, które należą do projektu. Na szczęście większości omawianych błędów można uniknąć, czego Wam Drodzy graficy serdecznie życzymy!

Powrót

W związku z tym, że odwiedzasz stronę internetową www.mega-media.com.pl przetwarzamy pewne informacje o Tobie, takie jak informacje o urządzeniu, z którego korzystasz lub o Twoim adresie IP.  Nie znamy innych Twoich danych osobowych, takich jak imię, nazwisko czy adres poczty elektronicznej, chyba że zechcesz nam je zostawić w znajdującym się w zakładce kontakt formularzu kontaktowym.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Mega-Media Marzena Paluchowska ul. Sienkiewicza 3, 86-100 Świecie nr NIP: 559-184-43-46 Możesz się z nami skontaktować wysyłając wiadomość elektroniczną na adres biuro@mega-media.com.pl

Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu zapewnienia Ci możliwości prawidłowego wyświetlania znajdujących się na stronie treści, zapewnienia bezpieczeństwa i możliwości likwidacji ewentualnych usterek technicznych a także kontroli ruchu na stronie. Na stronie znajdują się również odnośniki do mediów społecznościowych -  dzięki temu możesz zobaczyć, jacy Twoi znajomi obserwują nas na Facebooku.

Podstawą prawną do przetwarzania tych danych jest uzasadniony interes administratora danych w postaci, zgodnie z treścią przepisu art. 6 ust. 1 lit f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO).

Twoje dane mogą zostać przekazane podmiotom trzecim, takim jak wymienione powyżej portale społecznościowe, podmiot, który zajmuje się utrzymaniem i techniczną obsługą tej strony oraz podmiot kontrolujący liczbę odwiedzających  stronę. Niektóre z tych podmiotów mają siedzibę w USA i są uczestnikami programu Tarcza Prywatności, co oznacza, że spełniają unijne wymogi dotyczące przetwarzania danych osobowych.

Twoje dane będą przechowywane przez okres istnienia uzasadnionego interesu do ich przetwarzania, nie dłużej niż 60 miesięcy.

Masz prawo do żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych lub wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.

W przypadku gdy uznasz, że Twoje dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Podmioty, które otrzymują Twoje dane osobowe w związku z wejściem na stronę, mogą wykorzystać je do wyświetlania Ci podobnych treści, dopasowanych do tego, czego szukałeś (profilowanie). Bazują one na dotychczasowych stronach internetowych, które odwiedzasz.

Możesz samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i zakresu ich stosowania. Zmiany ustawień mogą być dokonane za pomocą ustawień przeglądarki internetowej lub Twojego urządzenia mobilnego. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików Cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej w ramach Urządzenia bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu na Urządzeniu mobilnym. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików Cookies dostępne są w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

zamknij